תכניות לחברי הרשת

מפגשי למידה וסדנאות

נתינה פילנתרופית מושכלת מתחילה בלמידה והעמקה סביב סוגיות המעסיקות תורמות ותורמים ברמה האישית, בינם לבין הצוותים המקצועיים בקרנות, מול שותפים אסטרטגיים להשפעה ולקידום שינוי ואל מול הארגונים החברתיים בהם תומכים. החברות ברשת מאפשרת לתורמים למידה משותפת בכל הנוגע לסוגיות אלו ועוד.

מפגשי הלמידה וסדנאות הכלים לנתינה אסטרטגית מתגבשים לאור הצרכים העולים מצד החברות והחברים, תוך דיאלוג וקשב לשאלות, לדילמות ולתחומי העניין העולים מקרב הקולות ברשת. מפגשי התוכן חושפים את חברות וחברי הרשת לסקירות מקצועיות במגוון תחומי נתינה שנערכו ע"י מומחים מגוונים מהשדה החברתי והאקדמי וגורמי ממשל ובכירים במגזר הציבורי, ומאפשרים למידה קרובה ושיחה בלתי אמצעית. 

סדנאות הכלים כוללות ידע מעשי לנתינה, היכרות עם החברה האזרחית בישראל, הבנת הקשר בין תורמ/ת לעמותה, עריכת בדיקת נאותות לעמותות, ניהול מענקים, מעקבים ודיווחים, הערכה ומדידה של הנתינה, אסטרטגיות יציאה ממענקים ובניית מעורבות התורמות והתורמים מעבר לכסף.

מפגשי נטוורקינג

יצירת חיבורים והעמקת הקשרים בין חברות וחברי הרשת מהווים את אחת המטרות המרכזיות של JFN. רשת חזקה, מגוונת ופעילה מאפשרת הזדמנויות לחיבורים חשובים ולעיתים מפתיעים, אשר יכולים להשפיע רבות על האופן בו אדם משקיע חברתית.

המפגשים מתקיימים באווירה משוחררת ונינוחה, בין אם באופן פיזי ובין אם במרחב הווירטואלי ולרוב הם פרי יוזמה של חברות וחברי הארגון. מפגשי החברים מובילים להיכרות מעמיקה בין המשתתפים ומהווים קרקע פורייה להחלפת רעיונות, העברת מידע וכינון שיתופי פעולה.המפגשים סובבים סביב תוכן ייחודי, כגון הרצאה בנושא נבחר.

קהל היעד מורכב לרוב מחברות וחברי הארגון בלבד, אך לעיתים מוזמנים פילנתרופים שאינם חברי JFN ואנשי המקצוע שעובדים עמם בתחומי הפילנתרופיה. כל אחד ואחת מחברי הרשת מוזמן ליזום ולעלות רעיונות בנוגע למפגש החברים הבא.

קבוצות עמיתים
(Peer Networks)
ופורומים

אחת הדרכים להניע ולהבטיח השקעה חברתית אפקטיבית, היא היכולת להביא לשיתופי פעולה פילנתרופיים. אנו מציעים לחברות וחברי הרשת ליצור קבוצות עמיתים כאשר מתעורר צורך לטפל בנושא חברתי ספציפי באופן עמוק ויסודי.

אנו מאמינים שהכוח המשותף, הנובע מחיבור בין משפיעים חברתיים, יכול לקדם שינוי אמיתי ומשמעותי.

קבוצות העמיתים מהוות פלטפורמות המאפשרות לתורמות ולתורמים להתאחד סביב נושא או תחום ספציפי בו הם שואפים לחולל שינוי ולהוביל מהלכים של למידה הדדית ושיתוף בשיטות עבודה, כבסיס ליצירת שיתופי פעולה אופרטיביים.

מתוך העבודה עם חברות וחברי הארגון, JFN יוזם, מקדם ומלווה קבוצות עמיתים ופורומים של תורמים במגוון נושאים אשר מקדמים שינוי חברתי, כאלו המפתחים את תחום הנתינה הספציפי. המפגש בקבוצות קטנות עם עמיתים בעלי אג'נדה דומה הוא הזדמנות ללמידה ועשייה ייחודית.

קבוצות עמיתים ופורומים אשר פועלים ברשת כיום:

חוסן נפשי, חוסן חברתי ומענים פילנתרופים

אירועי ה7 באוקטובר והמלחמה שעודנה נמשכת, הביאו לפגיעה רחבת היקף בנפש הפרט ובחוסנן של קהילות שלמות וקבוצות מגוונות בחברה הישראלית. מעגלים אזרחיים רבים הדורשים מענים שהמדינה טרם נדרשה להם בעבר; תושבי העוטף שחוו זוועות ואיבדו את קרוביהם או שאלו נחטפו ומוחזקים בשבי, משפחות ואזרחים שנדרשו להתפנות מבתיהם בצפון ובדרום הארץ, ניצולי מסיבת הנובה, מאות אלפי נשים וגברים המשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים, ילדים, נוער, הורים, קשישים – האוכלוסייה האזרחית בכללותה.

ריבוי הצרכים המשתנים בשטח, לצד הצורך הדחוף והגבוה במציאת מודלים אפקטיביים לבניית חוסן ומתן טיפול נפשי – מעסיקים בימים אלו ביתר שאת, תורמים וקרנות, וממשיכים לדרוש התגייסות ותמיכה פילנתרופית משמעותית בטווח המידי ובוודאי שגם בטווח הבינוני והארוך.

בנקודת הזמן הנוכחית כבר אין כל ספק שהנושאים הללו יוסיפו להעסיק ולאתגר את החברה הישראלית עוד שנים קדימה ולדרוש את פיתוחן של דרכי פעולה חדשות מצד הארגונים והשירותים החברתיים, וכן ידרשו השקעת משאבים משמעותית מצד המדינה ומצד הקהילה הפילנתרופית.

כמו בהירתמות הנדרשת למהלכים ולתהליכים החברתיים הרבים שלפתחנו, גם חיזוק ובניית השדה החברתי המדובר, מעלה צורך בדיון פילנתרופי מעמיק, בחשיבה משותפת, בלמידה הדדית, במציאת פתרונות יחד, בשיתופי פעולה וביצירת פרקטיקות נתינה חדשות המתבקשות כחלק ממלאכת השיקום החברתי שלפתחנו ולצורך בניית חוסן אזרחי ותקווה לאומית.

מטרת הקבוצה הנה לשמש מרחב ללמידה ולהיוועצות בין עמיתים ועם מומחים בשדה. היכרות עם ארגונים חברתיים ועם יוזמות חברתיות חדשות. פורום ליצירת חיבורים פילנתרופים ומרחב המצמיח הזדמנויות לשיתופי פעולה. קבוצה אשר תאפשר לבחון יחד מענים פילנתרופים אפקטיביים נוכח אתגרי השעה.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם רעות סטולר, מובילת קבוצת העניין: reut@jfunders.org

"חושבים חינוך"

קבוצת העניין הפילנתרופית בנושא חינוך בישראל הינה רשת של עמיתים, תורמים ונציגי קרנות הפעילים בשדה החינוך או מעוניינים ללמוד עליו. מטרות הקבוצה הן רכישת ידע והעמקה משותפת והדדית בתחומי החינוך והפילנתרופיה בישראל, שיתוף שיטות עבודה וניסיון, חשיפה למודלים שונים של עיסוק בשדה החינוך, העמקת ההיכרות ורישות, תמיכה סיוע וחיבורים הדדיים בין השחקנים הפילנתרופים בתחום, וחשיפה להזדמנויות לשיתופי פעולה. קבוצת העניין החלה את פעולתה.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם ליסה לוי, מובילת קבוצת העניין: lisa@jfunders.org

פורום הקרנות הירוקות Green Funders Forum

פורום זה הינו פורום של תורמים ואנשי מקצוע העובדים בקרנות פילנתרופיות, החולקים עניין משותף בנושאי הסביבה וחלק מהחברות והחברים בו אף מעורבים בנתינה פילנתרופית לתחומים אלו.

הפורום המונה עשרות תורמות ותורמים ונציגי קרנות מהארץ ומחו"ל, מתכנס בין 4-6 פעמים בשנה למפגשי חשיפה ולמידה, שיתוף, התייעצות וקבלת כלים בנושאים שונים הקשורים לעולמות הסביבה בישראל, בשילוב מומחים מהשטח, האקדמיה, הממשלה והפילנתרופיה.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם גיל יעקב, מוביל פורום קרנות ירוקות: gil@jfunders.org

פורום תרבות ואמנות

הפורום הוקם ב2020 כפלטפורמה אופרטיבית ללמידה ועשייה פילנתרופית משותפת ומותאמת. בפורום חברים תורמים וקרנות פילנתרופיות שמושקעים בתמיכה בתחומי האמנות והתרבות בישראל ורואים חשיבת רבה בחיזוק התשתיות, הארגונים והעשייה בתחומים אלו ופיתוחם כמנועי צמיחה חברתיים.

הפורום מתכנס כשבע פעמים בשנה ונפגש עם יוצרים, גופי תרבות, חוקרים, גורמי ממשלה ושלטון מקומי, במטרה ליזום ולתמוך בשיתופי פעולה ומהלכים אסטרטגים, ולהרחיב את המשאבים הפילנתרופיים וחבירה למימון נוסף.

פעילות הפורום הובילה להקמת מיזם משותף ראשון עם משרד התרבות לקידום ניהול התרבות ברשויות המקומיות.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם שרון דואק, מנהלת קהילה ורישות: sharon@jfunders.org

פורום נתינה מגדרית

במרץ 2021 התכנסה קבוצה קטנה של מנהיגות JFN ביום האישה הבינלאומי כדי לחקור את הזהויות המורכבות של נשים מובילות בעולם הפילנתרופי היהודי העולמי. מפגש זה חשף את תקרות הזכוכית שנשים מתמודדות איתן בביתן, בחדרי הישיבות שלהן ובקהילות שאליהן הן משתייכות. מתוך מפגש ראשוני זה צמח פורום הנתינה המגדרית של JFN שקיים את מפגש הפתיחה שלו בדצמבר 2021, בהנחיית חברת מועצת המנהלים של JFN ומובילת הפורום, דפנה מיתר-נחמד, ובהשתתפות הגברת הראשונה של ישראל, מיכל הרצוג.

הפורום מתמקד בלמידת עמיתים של תחום הנשים והנערות ובמודלים פילנתרופיים רלוונטיים של התערבות. בנוסף, חברי פורום העבודה והמימון יוצרים ארגז כלים בצורת מדריך שיידע תורמים המעוניינים לממן בתחום הנשים והנערות וליישם עדשה מגדרית בפורטפוליו פילנתרופי עכשווי.

במלחמה התייחס פורום הנתינה המגדרית של JFN לממדים המגדריים של המלחמה ופרסם הצהרה זו לקהילה הפילנתרופית.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם שרון דואק, מנהלת קהילה ורישות sharon@jfunders.org

הובלה וליווי קואליציות פילנתרופיות לשינוי בתחום עניין משותף

אחד מהאלמנטים המרכזיים בפעילות JFN הוא קידום שיתופי פעולה. אנו מאמינים כי קואליציות פילנתרופיות לשינוי בתחום עניין משותף מאפשרות מינוף משאבים, שיתוף ידע וניסיון, חשיבה קולקטיבית ופיזור סיכונים. כל אלו מובילים בסופו של דבר ליצירת אימפקט חברתי משמעותי.
מודל הפעולה של קואליציות פילנתרופיות הוא הכוח המניע לכמה מהתכניות החברתיות המשמעותיות ביותר הפועלות כיום בישראל. על-מנת להבטיח את אורך החיים והאפקטיביות של שיתופי פעולה פילנתרופיים, יש לתכננם ברגישות, תבונה ויצירתיות. ב- JFN ישראל, אנו עושים שימוש בידע ובמומחיות שעומדים לרשותנו על-מנת ללוות קרנות ותורמים בבניית מערך של קואליציות פילנתרופיות.

לצורך כך פרסמנו בשנת 2015 מדריך ראשון מסוגו לשיתופי פעולה בין תורמים (החוברת באנגלית) הנותן כלים, טיפים וסקירת מקורות המידע הקיימים בתחום זה.

בעקבות הוצאת המדריך עלתה רמת העניין והצורך של תורמות ותורמים להבין את המרחב בו הפילנתרופיה יכולה לשתף פעולה גם עם הממשלה בישראל ובשנת 2017 התפרסם מדריך נוסף לשיתופי פעולה עם הממשלה (החוברת באנגלית)

אנו מציעים לחברות וחברי הרשת להשתלב במספר מודלים מוכחים של קואליציות פילנתרופיות, תוך קבלת ליווי וייעוץ שוטפים מצוות המומחים שלנו:

שיתוף פעולה בין תורמים במיזם קיים
חברות וחברי JFN יכולים לבחור להשקיע בפרויקט קיים, המתבסס על השקעה של חבר/ת JFN אחר/ת.

שיתוף פעולה יזמי פרואקטיבי "אחד-על-אחד"
שני חברי JFN בעלי תחום עניין משותף נפגשים ומחליטים להשקיע יחדיו בפרויקט חברתי חדש כלשהו.

הובלת קבוצות תורמים בתחום עניין משותף
לא פעם JFN מזהה תחום חברתי בו העניין גובר ולא מעט תורמות ותורמים פועלים בו ו/או מחפשים בו את דרכם. במקרים אלו JFN תכנס את התורמים המעוניינים לשתף בעשייה שלהם ולדון במשותף באפשרויות של תאום ועבודה משותפת, לעתים מפגשים אלו מובילים לקרנות למען שינוי חברתי.

קרנות למען שינוי חברתי
קרנות פעילות המעוניינות להעצים את השינוי החברתי המתרחש בתחום מסוים, יכולות לשתף פעולה ולהעניק במשותף מענקים לארגונים או פרוייקטים שנותנים מענה הולם באותו התחום.

מעגלי נתינה
מעגלי נתינה מורכבים מכמה תורמות ותורמים, שמחליטים לאגד את משאביהם לטובת נתינה משמעותית לתחום ו/או פרויקט מסוים. אנו ב JFN-מציעים שרותי יעוץ וליווי לכלל סוגי שיתופי הפעולה בתחום הפילנתרופי, המסייעים לזהות את האפשרויות, היתרונות היחסיים של שיתוף פעולה וערוצי ההשקעה אפקטיביים, הממנפים את הכוח המשותף של ההשקעה בתחום.

שיתופי פעולה פילנתרופיים

שיתופי פעולה פילנתרופיים

תכניות השלמת מענקים (Matching Grants)

תכניות ה-Matching Grants (השלמת מענקים) הינן יוזמות של קרנות פילנתרופיות הפועלות בתחום חברתי ספציפי, ומעוניינות להרחיב את מאגר התורמים ובכך להגדיל את ההשפעה הפילנתרופית בתחום הנ"ל.

כל קרן המעורבת באופן משמעותי בתחום ספציפי יכולה ליזום תכנית השלמת מענקים על מנת לחזק את התחום הנ"ל ולהכניס לתוכו משקיעים חברתיים חדשים, שמצדם זוכים להכפלת תרומתם בקנה מידה של 1:1. תורמות ותורמים המעורבים בתכניות יכולים לתרום לכל ארגון, יוזמה או עמותה על פי בחירתם האישית, ובהתאם לקריטריונים של המענק שנקבעים מראש ע"י הקרן המובילה.

עד כה, ביצע JFN תשע עשרה תכניות השלמת מענקים שונות, בהן גויסו למעלה מ-100 מיליון דולר עבור תכניות משמעותיות בארץ ובחו"ל.

משתתפות ומשתתפי התכנית נהנים לא רק ממכפיל נתינה פילנתרופית, אלא גם נחשפים לתחומי עניין חדשים, מרחיבים את מעגלי ההשפעה שלהם ושותפים לעוצמה המאפיינת נתינה בצוותא.

בנוסף, סקרים שביצע JFN מספר שנים לאחר קיום היוזמות הוכיחו כי מרבית התורמות והתורמים החדשים (86%) הנכנסים לתחום כתוצאה מתוכנית השלמת מענקים, ממשיכים להיות מעורבים ואף מגדילים באופן משמעותי את תרומתם לאורך השנים.

דוגמאות לתוכניות השלמת מענקים בשדה החברתי בישראל:

תכנית השלמת מענקים לבניה וחיזוק האקוסיסטם של יזמות האימפקט בישראל

תכנית השלמת המענקים שיזמה קרן אדמונד דה רוטשילד ביחד עם JFN יצאה לדרך לראשונה ביוני 2018 ולנוכח הצלחתה והשגת היעדים, ביולי 2020 הוכרז על מענק משלים נוסף.

התכנית, בהיקף של 1 מיליון דולר בכל סבב, פועלת במטרה לסייע בבניה וחיזוק האקוסיסטם של יזמות האימפקט בישראל ולהגדיל את המעורבות הפילנתרופית בתחום. 

יזמות האימפקט נועדה לתת מענה לצרכים חברתיים וסביבתיים שלא נענו, לצד קיומו של מודל עסקי . מדיד ובעל היתכנות כלכלית. צמיחת תחום האימפקט מעודדת זרימה של הון כלכלי חדש ומסייעת בפיתוח מוצרים, כלים ושיטות התמודדות עם אתגרים עולמיים דוחקים דרך פתרונות, לדוגמא: חקלאות בת-קיימא, אנרגיה מתחדשת ושירותים בסיסיים נגישים ובמחיר הוגן, לרבות דיור,  בריאות וחינוך. כל הפרטים באתר במענק המשלים.

לימודי STEM
קרן בן ואסתר רוזנבלום, בשיתוף JFN, הקימה יוזמה להשלמת מענקים על סך מיליון דולר לחיזוק וקידום חינוך במקצועות ה STEM – Science, Technology Engineering & Math בפריפריה הגאו-חברתית בישראל ולהגברת המחויבות הפילנתרופית לתחום זה.

היוזמה כוונה לפעילויות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בישראל בטווח הגילאים בין גן חובה ועד תיכון.

תעסוקה
הקרן על שם הארי וג'נט וויינברג יזמה תכנית להשלמת מענקים בתחום פיתוח תחום התעסוקה עבור תורמות ותורמים חדשים בתחום ותורמים המגדילים את תרומתם במעל 25,000$, במטרה לקדם בסדר העדיפויות את נושא פיתוח כוח העבודה.

התחדשות ירושלים
קרן ליכטאג הציעה הכפלת תרומה 1:1 לתורמות ותורמים התורמים בפעם הראשונה לתחום התחדשות ירושלים ולתורמים ותיקים המכפילים את תרומתם.

פסיפס 2
שבו והציעו קרן אביחי, פדרציית ניו-יורק, בשיתוף עם קרן תמורה ו-JFN,  לתורמות ותורמים להשפיע באופן פעיל על ההתחדשות היהודית בישראל. 

בדומה לפסיפס המקורית, גם פסיפס 2 היתה הצלחה גדולה: התכנית רתמה 41 תורמים, אשר תרמו ל- 29 עמותות המקדמות את תחום ההתחדשות היהודית בישראל.

פסיפס
פסיפס הינה תכנית השלמת מענקים המתמקדת בעשייה בתחום ההתחדשות היהודית בישראל, פרי יוזמתן של קרן אביחי ופדרציית ניו יורק, בשיתוף קרן תמורה ו-JFN.

בשנת 2010, הצליחה פסיפס לרתום 55 תורמות ותורמים חדשים, שתרמו יחד עם השלמת המענקים, כ-2,420,000 דולרים ל-35 עמותות המקדמות את תחום ההתחדשות היהודית בישראל.

יוזמת השלמת מענקים בתחום איכות הסביבה
יוזמה משותפת של JFN וקרן ריצ'רד ורודה גולדמן לטובת ארגוני הסביבה הישראלים הפועלים להבטחת עתידה של סביבה בריאה ובת-קיימא בישראל.

היוזמה רתמה 24 תורמות ותורמים חדשים, שתרמו, יחד עם השלמת המענקים, כ-1,555,000 דולרים ל-13 עמותות הפועלות בתחום איכות הסביבה.

 

הכנס השנתי הבינלאומי

הכנס הבינלאומי השנתי של JFN מורכב משלושה ימים מרוכזים המאגדים מאות פילנתרופים, מקבלי החלטות ומומחים מהשורה הראשונה בעולם תחת קורת גג אחת לדיון נרחב סביב נושאים אקטואליים ולחוויה שכולה שיתוף, למידה והעצמה.

הכנס השנתי מהווה הזדמנות ליצירת קשרים עם קבוצה דינמית ורב-דורית של פילנתרופים יהודיים מרחבי העולם, ונותן במה יוצאת דופן לשיתוף רעיוני ולמידה. הכנס מתקיים אחת לשלוש שנים בישראל.
גם בעת המציאות שמכתיבה מגפת הקורונה, JFN ממשיך לקיים את הכנס השנתי, תוך פיתוח כלים ותכנים ייעודיים לתורמות ותורמים המותאמים למרחב הווירטואלי.

הכנס השנתי הבינלאומי יתקיים ב-17-20 במרץ, 2024.

שש שנים עברו מאז שנפגשנו כאן, בארץ, הקהילה הפילנתרופית המקומית וזו הבינלאומית. בשש השנים הללו עולמנו השתנה, מבית ומחוץ ובפרט מאז האסון שפקד אותנו כחברה וכעם ב7 באוקטובר.

אנו רואים חשיבות גדולה ושליחות של ממש להיפגש כקהילה פילנתרופית, דווקא בעת הזו. לקיים למידה וחשיבה משותפת סביב שאלות גדולות ומשימות רחבות היקף וארוכות טווח הניצבות לפתחה של הפילנתרופיה בטווח המידי ובטווח הארוך.

לאתר הכנס >>

בכל שאלה, רעיון וצורך במידע נוסף אודות התוכניות המוצעות לחברות וחברי הרשת,
ניתן לפנות למאיה פונר, מנהלת התכניות בJFN ישראל – mfoner@jfunders.org